Kotva
Projekty
 
 
Virtuální prohlídka

 
 
Rozvrhy
MŠMT

 
 
Mapa webu
A
A
A

Tonda obal na cestách

Vloženo: 10.2.2020 | Autor: Zahradnik| Zobrazeno: 85x | Zatím neupraveno
V úterý 4. 2. 2020 se všichni žáci naší školy postupně zúčastnili vzdělávacího programu Tonda obal na cestách. Tři lektoři během jednoho dne ve všech třídách s dětmi mluvili o tom co je recyklace, v čem spočívá a proč je téma odpady aktuální a důležité.

Nejhoršími odpady jsou určitě plasty, kterých je mnoho, zůstávají v přírodě a hromadí se i v moři a největšími znečišťovateli moří jsou Čína, Indie, Filipíny, Indonésie, Thajskou a Vietnam. Předpokládá se dokonce, že v roce 2050 bude váha plastů v moři větší než váha ryb v mořích. Česká republika patří ke špičce v třídění odpadů, na rozdíl třeba od USA, které se třídění plastů nijak zvlášť nevěnují. Lektoři ukázali žákům pyramidu, která znázorňovala 5 možností nakládání s odpady. Nejčastější způsob u nás v ČR je skládkování, skládkujeme více než polovinu zbytkového odpadu, zatímco většina západoevropských zemí neskládkuje vůbec. Další možností nakládání s odpady je jejich energetické využití, tedy spalovny. Česká republika má v současné době 4 spalovny. Nejvíce jich má Francie (170), Německo (68), Švýcarsko (30) nebo Polsko (8). Dokonce i popel ze spaloven lze také využít – na beton. Dalším stupněm na pyramidě nakládání s odpady je recyklace, díky níž máme nové výrobky z vytříděných odpadů. Během programu si žáci sami vyzkoušeli, jak by vytřídili jednotlivé odpady. Většinou byli velmi úspěšní, dle lektorů dokonce lepší než mnozí dospělí. Nejčastější chybou bylo zařazení žárovek do správného odpadu – ty běžné patří do směsného odpadu nebo na sběrný dvůr, ty úsporné na sběrný dvůr, obsahují totiž rtuť, která je jedovatá. Na druhém místě pyramidy byla možnost znovuvyužití obalů a materiálů, tedy to, že když už mám igelitovou tašku, tak ji používám do jejího zničení. Na vrcholu pyramidy je předcházení produkce odpadů. Byla jsem ve skupině s žáky 9. B, a velmi mě potěšilo, že žáci dokázali vymyslet příklady toho, jak bychom mohli předcházet vytváření odpadů – například bezobalové obchody, látkové tašky na nákup, vlastní láhev na pití do školy místo každodenního kupování PET lahví. Když jsem přišla domů, dostala jsem ještě jednou přednášku o tom, co a kam mám vytřídit od mého prvňáčka.

Program Tonda obal na cestách byl skvěle přizpůsoben dětem různého věku.

Děkujeme.

Ing. Mgr. Veronika Plůchová

Odpady očima dětí (Velikost: 510.33 kB)